Dobór oświetlenia LED do biura

Stworzenie odpowiednich warunków w miejscu pracy jest podstawą do tego, aby pracownicy realizowali zadania wydajnie i byli zadowoleni. Lampy biurowe odgrywają w tym obszarze bardzo ważną rolę i mają duży wpływ na tempo oraz jakość pracy osób zatrudnionych w danym miejscu. Jak sprawić, aby oświetlenie biurowe spełniało odpowiednie normy oraz czym się kierować przy wyborze opraw oświetleniowych? W dzisiejszym artykule odpowiadamy na te oraz inne pytania związane z tematem oświetlenia do biura.

Dlaczego tak ważny jest odpowiedni dobór oświetlenia i jaki to może mieć wpływ na pracowników?

Prawidłowy dobór oświetlenia biurowego w istotny sposób wpływa na efektywność oraz komfort pracowników. Ze względu na to, że spędzają oni w biurze dużą część dnia, oczekują od pracodawcy zapewnienia im optymalnych warunków do realizacji obowiązków. Oświetlenie biura jest regulowane przez różne normy, które wywodzą się z trzech podstawowych potrzeb pracownika. Należą do nich:

  • wygoda widzenia – jest to stan, w którym możliwe jest pełne spostrzeganie i rozróżnianie szczegółów bez uczucia niewygodny lub nadmiernego zmęczenia,
  • wydolność wzrokowa – pracodawca powinien zapewnić oświetlenie biurowe, które zoptymalizuje dokładność i sprawność wykonywania obowiązków przez pracownika także w dłuższej perspektywie z uwzględnieniem jego zmęczenia,
  • bezpieczeństwo związane z brakiem zagrożenia dla wzroku pracowników, a także maksymalna redukcja ryzyka wypadków wynikających z niewłaściwego oświetlenia stanowiska pracy.

Poza aspektami funkcjonalnymi lampy biurowe odgrywają rolę dekoracyjną. Umiejętny dobór opraw oświetleniowych wymaga dostosowania kupowanych modeli do stylistyki danego wnętrza. Dzięki temu oświetlenie biurowe może stać się ważnym elementem współrealizującym koncepcję aranżacyjną pomieszczenia.

Przyjrzyjmy się, gdzie można znaleźć wytyczne dotyczące tego, jak oświetlić biuro.

Jakie akty prawne oraz normy regulują oświetlenie biurowe?

Przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się, jakie lampy biurowe wybrać, powinni zapoznać się z regulującymi to zagadnienie przepisami. W art. 207 ust. 2 Kodeksu Pracy wskazano, że pracodawca zobowiązany jest chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych warunków pracy – w zakresie oświetlenia mowa tu o odpowiednim doborze i rozmieszczeniu lamp biurowych. W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy zawarto różnego rodzaju wytyczne związane z oświetleniem w miejscu pracy oraz wyrażono wymóg jego zgodności z Polskimi Normami.

W jakich Polskich Normach zawarto regulacje dotyczące projektowania oświetlenia biurowego? Te informacje można znaleźć w normach:

  • PN-EN 12665:2008, czyli Światło i oświetlenie – Podstawowe terminy oraz kryteria określania wymagań dotyczących oświetlenia,
  • PN-EN 12464-1:2012, czyli Światło i oświetlenie – Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach.

Wskazane dokumenty zawierają wymagania dotyczące m.in. poziomów natężenia światła w biurze w kontekście konkretnych stanowisk pracy oraz innych parametrów, jakimi powinno cechować się oświetlenie biurowe. Z norm wynika między innymi to, że należy zapobiegać sytuacjom, w których występuje zbyt duża różnica luminancji w bliższym i dalszym otoczeniu powierzchni pracy. W takich wypadkach pracownik łatwiej się dekoncentruje i przenosi wzrok na obiekty niezwiązane z jego zadaniami.

Podstawowe zasady projektowania oświetlenia biurowego

Możemy wyróżnić kilka fundamentalnych reguł, do których należy się stosować, podczas projektowania oświetlenia biura. Przede wszystkim należy uwzględnić możliwie maksymalne wykorzystanie światła dziennego. Jest ono najbardziej naturalne dla ludzkiego oka i powinno odgrywać kluczową rolę w oświetleniu pomieszczenia. Oczywiście, funkcjonowanie biura nie jest możliwe bez wykorzystania światła sztucznego. Warto w tym celu postawić na energooszczędne oświetlenie biurowe LED marki Lena Lighting, które łączy w sobie niezawodność, wysoką skuteczność świetlną i niebanalny design.

Dobór lamp biurowych uzależniony jest od tego, jaki rodzaj oświetlenia w danym momencie wybieramy. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje oświetlenia:

  • oświetlenie główne – odpowiada za ogólny poziom oświetlenia w biurze np. lampy sufitowe,
  • oświetlenie miejscowe – służy do oświetlenia konkretnego stanowiska pracy, np. lampa biurkowa lub podłogowa,
  • oświetlenie dekoracyjne – pełni funkcje ozdobne i podkreśla charakter wnętrza, np. kinkiety.

W przypadku oświetlenia głównego należy pamiętać, że nie powinno się go instalować bezpośrednio nad biurkami. Stanowiska pracy, na których wykorzystuje się komputer, powinny być oświetlone w sposób zróżnicowany. Wysokie natężenie światła jest pożądane na płaszczyźnie biurka, podczas gdy należy go unikać na ekranie, gdzie mogłoby utrudniać pracę. Częsty problem stanowi również efekt olśnienia – w celu jego zapobiegnięcia warto sięgnąć po źródło światła rozproszonego.

Kiedy znamy powyższe zasady oraz wskazane wcześniej potrzeby pracownika, czyli wygodę widzenia, wydolność wzrokową i bezpieczeństwo, to możemy przejść do zapoznania się z najistotniejszymi parametrami oświetlenia biurowego.

Na jakie parametry trzeba zwrócić uwagę podczas wyboru lamp biurowych?

Aby oświetlenie biurowe dobrze spełniało swoją funkcję, musi charakteryzować się odpowiednimi parametrami. Jednym z podstawowych aspektów, które należy rozważyć, jest natężenie światła. Jego wartość zależy od charakteru pracy i powinna wynosić:

  • 500 lx dla stanowisk komputerowych, pisania ręcznego i czytania, a także sal konferencyjnych i pokojów spotkań,
  • 300 lx dla recepcji oraz pomieszczeń, w których odbywa się segregacja lub kopiowanie dokumentów,
  • 200 lx dla magazynów i archiwów.

Projektant oświetlenia ma pewną swobodę w wyborze poziomie natężenia. Może go zwiększyć m.in. gdy praca wzrokowa na danym stanowisku jest skrajnie trudna, a naprawa popełnionych błędów wiąże się z wysokimi kosztami. Ma on również możliwość zmniejszenia wysokości natężenia, jeżeli np. przedmioty wykonywanej pracy wzrokowej charakteryzują się niezwykle dużymi rozmiarami.

Innym istotnym czynnikiem, na który należy zwrócić uwagę w trakcie projektowania oświetlenia biurowego jest jego temperatura barwowa wyrażona w Kelvinach (K). We wnętrzach biur zazwyczaj unika się ciepłej barwy światła o temperaturze do 3000 K, która sprzyja relaksowi i może powodować senność. Wykorzystuje się ją natomiast w pomieszczeniach socjalnych. W celu stworzenia warunków sprzyjających koncentracji i wydajnej pracy sięga się po lampy biurowe o wyższej temperaturze barwowej, która stymuluje do szybszego i bardziej efektywnego działania. W przypadku oświetlenia głównego wybiera się zwykle źródło światła o temperaturze barwowej ok. 4100-5000 K, charakteryzujące się intensywnością zbliżoną do światła dziennego.

Natężenie światła i jego temperatura barwowa to nie jedyne parametry, które należy przeanalizować w kontekście doboru oświetlenia do biura. Pod uwagę trzeba wziąć także m.in.:

  • rozkład luminancji w otoczeniu,
  • wskaźnik oddawania barw CRI (Ra) – w biurze powinno się stosować źródła światła o wartości Ra nie mniejszej niż 80,
  • olśnienie – powoduje ono dyskomfort oraz zmniejsza zdolność rozpoznawania przedmiotów, przez co może zwiększać zmęczenie pracownika oraz częstotliwość popełnianych przez niego błędów,
  • kierunkowość światła,
  • tętnienie i efekty stroboskopowe.

Dobry projekt oświetlenia biura wymaga dokładnego rozważenia każdego z powyższych czynników. Nie bez znaczenia pozostaje również żywotność i energooszczędność opraw. Jeżeli szukasz sprawdzonych lamp biurowych, to sięgnij po oświetlenie LED od Lena Lighting.

Podsumowanie

Dobór oświetlenia biurowego to niełatwe zadanie, które wymaga od projektanta spełnienia wymagań zawartych w normach, a także dostosowania wybranych rozwiązań do konkretnego pomieszczenia biurowego zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i wizualnym. Złe decyzje podjęte w tym obszarze mogą skutkować obniżeniem efektywności oraz zwiększeniem rozdrażnienia i zmęczenia pracowników, przez co drastycznie wzrasta ryzyko kosztownych błędów. Aby tego uniknąć, warto sięgnąć po oświetlenie biurowe od renomowanego producenta. Lampy do biura proponowane przez polską firmę Lena Lighting to doskonałe rozwiązanie, dzięki któremu Twoje pomieszczenie zostanie oświetlone skutecznie, bezpiecznie i z klasą. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Przeczytaj również inne artykuły: System alarmowy - przewodowy czy bezprzewodowy?

Przeczytaj również inne artykuły: System alarmowy - przewodowy czy bezprzewodowy?


Popularne artykuły na naszym blogu:


 

Zapytaj o ofertę

Skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb.

34 387 29 92

Filtry
Kategorie
Loading...
34 387 29 92