Jaką kamerę Dahua wybrać do sklepu?

26 Wrzesień 2017 Poradniki

Jaką kamerę Dahua wybrać do sklepu?

W idealnym świecie kamery w sklepach byłyby niepotrzebne, jednak nasza rzeczywistość jest daleka do idealnej, stąd wybór i montaż odpowiedniego systemu monitoringu to bardzo ważny krok ograniczający straty w towarze. Jednak nie tylko – nowoczesne kamery niosą za sobą kilka dodatkowych, ciekawych funkcji.

Oczywiście jednym z bardziej istotnych parametrów kamery do sklepu wciąż zostaje jakość obrazu, która powinna być wystarczająca, by bez większego trudu zidentyfikować na nagraniu twarz konkretnej osoby (przydatny okaże się także system rozpoznawania twarzy, coraz powszechniejszy w oferowanych urządzeniach), jednak kamery IP wcale nie muszą służyć tylko prewencji i nagrywaniu tego, co dzieje się w lokalu bądź sklepie. Niektóre funkcje nowoczesnego sprzętu potrafią zaskakiwać. Te najbardziej użyteczne znajdziemy najszybciej  w kamerach firmy Dahua.

Rzeczy przydatne

Przydatną funkcjonalnością jest wspomniane wyżej rozpoznawanie twarzy w kamerach Dahua. Pozwala to dość łatwo namierzyć złodzieja, dzięki możliwości wyszukania nagrania po detekcji twarzy. Nie będzie to trudne zadanie ze względu na parametry dzisiejszych kamer – modele Dahua nagrywają w rozdzielczości 1080p (1920 × 1080 pikseli) z prędkością 25–50 klatek na sekundę. To pozwala nie tylko dokładnie zidentyfikować złodzieja, ale i nagrać jego poczynania krok po kroku, bez utraty istotnego szczegółu (na przykład momentu kradzieży).

Ciekawą funkcją są także obiektywy Fisheye, które pozwalają na uzyskanie kąta widzenia równego nawet 180 stopni. Warto jednak pamiętać, że wybór kamery z takim obiektywem musi być podyktowany specyfiką miejsca, w którym chcemy ją zainstalować – tak szeroki obraz jest zniekształcony ze względu na inne proporcje obrazu, pozwala to jednak na jednoczesne obserwowanie większej przestrzeni. Modele bez obiektywu Fisheye dysponują średnim kątem widzenia około 100 stopni. Warto mieć jednak na uwadze, że niekoniecznie muszą to być kamery statyczne – bardzo wiele produktów oferuje obecnie konfigurację „ścieżek patrolowych” i innych parametrów związanych z ruchem kamery i monitorowaniem kolejnych obszarów.

Warto też pamiętać o reflektorach podczerwieni – pozwolą one lepiej obserwować zaciemnione obszary. Dobrze mieć przy tym na uwadze, że przeciętnie działają w zasięgu 20 m (większość modeli Dahua oferuje jednak lepsze parametry i z reguły zasięg dochodzi do 50 metrów) – to odległość zdecydowanie wystarczająca w pomieszczeniach, jeśli planujemy montować kamerę wewnątrz. Modele przystosowane do pracy na zewnątrz oferują zasięg nawet 100 m.

Jeśli planujemy dołączyć nowe kamery do istniejącego systemu monitoringu, bardzo dobrze sprawdzić konkretne modele pod kątem obsługi protokołu Onvif (protokół ujednolicenia przesyłu danych), który pozwoli na współpracę sprzętu różnych producentów. Nie będzie wtedy konieczne sprawdzanie kompatybilności urządzeń.

Jeśli chcemy zamontować kamerę w bardziej nietypowym pomieszczeniu, jak na przykład chłodni czy kuchni, dobrze zwrócić uwagę na tolerancję temperatury – jednak w dużej mierze są one wystarczające i dotyczą zakresów, które trudno uzyskać bez bardzo specyficznych warunków pracy.

Śledź zainteresowanie klientów

Jednym z najciekawszych rozwiązań stosowanym w kamerach Dahua jest opcja Heatmap. Nie sposób nie docenić jej użyteczności w sytuacji, gdy system monitoringu ma nie tylko służyć prewencji, ale i pozwolić na maksymalizację zysków – Heatmap pozwoli w bardzo czytelny, prosty sposób uzyskać na nagraniu informację, w którym miejscu było największe zagęszczenie ludzi, co prawdopodobnie może przekładać się na zainteresowanie danym miejscem lub towarem. Tym samym możemy lepiej dopasować rozmieszczenie towarów.

Inną wartą zainteresowania opcją w sprzęcie Dahua jest zliczanie klientów – pozwoli nam ono ocenić na podstawie zebranych danych, w jakich godzinach lokal lub sklep cieszy się największym zainteresowaniem.

Zaawansowany system archiwizacji transakcji

Prowadzenie sprzedaży wiąże się z przechowywaniem danych o transakcji – wcale nie jest to łatwe zadanie, szczególnie w sytuacji, gdy sprzedaż jest duża. Tutaj z pomocą przychodzą dodatkowe systemy pozwalające analizować obraz uzyskany przez kamery – tak zwane systemy POS. Jest to rozwiązanie niezwykle interesujące, dają bowiem możliwość identyfikacji danych z paragonu i szybko przetwarzają je na informację elektroniczną, która dodana zostanie do bazy danych. Ta z kolei pozwala na szybką analizę zebranych informacji lub łatwe wyszukanie konkretnej transakcji – szczególnie to ostatnie okaże się niezwykle przydatne przy wyjaśnianiu sporów z klientami. System ten jest przydatny szczególnie w przypadku dużych sieci, gdzie trudno wyobrazić sobie mniej efektywne systemy katalogujące informacje z transakcji, które pozwolą szybko ocenić zainteresowanie konkretnymi produktami, a tym samym zoptymalizować zamówienia towarów.