produkty
doradztwo
usługi montażowe
ochrona
inspiracje
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami
Konto
Kontakt
34 387 29 92
Produkty
Zestawy do monitoringu
Zestawy alarmu domowego
Zestawy do bram przesuwnych
Zestawy do bram garażowych
Zestawy do bram skrzydłowych
Zestawy awaryjnego zasilania
Elektroniczna niania z kamerą
Kamery termowizyjne
Kamery endoskopowe
Fotopułapki
Zasilanie do monitoringu
Urządzenia wyświetlające
Switche
Pozostałe akcesoria do monitoringu
Akcesoria montażowe do monitoringu
Dyski twarde
Przewody i kable do monitoringu
Kamery do monitoringu
Pozostałe kamery
Rejestratory do monitoringu
Zestawy do monitoringu
Akcesoria do monitoringu
Akcesoria i uchwyty
Bariery podczerwieni
Czujniki czadu i gazu
Czujki dualne / ruchu
Czujniki dymu / detektory
Czujniki dymu papierosowego
Czujniki gazu ziemnego, detektory
Kontraktrony - czujniki magnetyczne
Czujki ruchu PIR
Czujniki sejsmiczne
Czujki temperatury
Czujniki zalania wodą
Czujniki zbicia szyby
Czujniki ruchu zewnętrzne
Akumulatory
Maniupulatory - centrale alarmowe
Dialery / Moduły GSM / Powiadomienia
Ekspandery / Moduły
Obudowy do alarmów
Instalacje alarmowe - przewody / kable
Sterowniki radiowe / przekazy
Sygnalizatory alarmowe
Przyciski napadowe - urządzenia
Zasilacze i transformatory
AERO-ROPAM
ORNO
SATEL ABAX
SATEL ABAX 2
SATEL MICRA
ELMES
JABLOTRON
HIKVISION
Akcesoria
Centrale
Czujniki pożarowe
Ręczne ostrzegacze pożarowe
Sygnalizatory akustyczne, wskaźniki
Urządzenia zdalnej obsługi
Czujniki alarmowe
Alarmy przewodowe
Alarmy bezprzewodowe
Systemy sygnalizacji pożarowej
Gotowe zestawy alarmowe
Mini alarmy
Akcesoria do domofonów
Domofony bezprzewodowe
Domofony przewodowe
Interkomy bezprzewodowe
Panele zewnętrzne do domofonów
Unifony do domofonów
Elektrozaczepy do furtek i drzwi
Akcesoria montażowe
Monitory wideodomofonów
Panele zewnętrzne
Unifony do wideodomofonów
Wideodomofony IP / WIFI
Wideodomofony przewodowe
Wizjery elektroniczne do drzwi
Zwory i elektrozaczepy
Akcesoria
Centrale kontroli dostępu
Czytniki kart zbliżeniowych 13,56MHz
Czytniki kart zbliżeniowych EM 125kHZ
Zamki szyfrowe elektroniczne do drzwi
Kontrolery dostępu
Obudowy do systemów kontroli dostępu
Programy i akcesoria licencyjne
Systemy kontroli dostępu i mierniki czasu pracy
Transpondery zbliżeniowe
Zwory elektromagnetyczne i elektrozaczepy
Automatyka do bram garażowych
Automatyka do bram przesuwnych
Automatyka do bram skrzydłowych
Szlabany parkingowe / wjazdowe
Centrale
Czujniki
Sterowniki
Przyciski
Inteligentne gniazdka
Inteligentne oświetlenie
Inteligentne ogrzewanie
Zestawy
Akcesoria
Silniki do rolet i żaluzji
Czujniki światła
Drzwonki bezprzewodowe do drzwi
Watomierze / liczniki prąku, energii
Listwy przeciwprzepięciowe / antyprzepięciowe
Wyłączniki czasowe, programatory
Wyłączniki światła bezprzewodowe
Gniadna meblowe / biurkowe / z blatu
Oprawy oświetleniowe
Lampy LED
Plafony sufitowe - LED
Panele oświetleniowe LED
Naświetlacze LED z czujnikiem ruchu
Inteligentne oświetlenie
Źródła światła
Akcesoria oświetleniowe
Zestawy oświetleniowe
Domofony
Wideodomofoy bezprzewodowe / cyfrowe
Kontrola dostępu
Napędy do bram - automatyka
Smart home
Akcesoria elektryczne
Oświetlenia LED - halogeny
Energia odnawialna
Pompy ciepła
Klimatyzacje
Ładowarki do samochodów elektrycznych
Magazyny energii
Maszty antenowe - akcesoria montażowe
Akcesoria telewizyjne
Anteny telewizyjne / talerze
Konwertery satelitarne
Multiswitche TV
Tunery satelitarne / dekodery
Zestawy telewizji satelitarnej
Kable koncentryczne
Uchwyty antenone - akcesoria
Akcesoria telewizyjne
Anteny DVB-T - naziemne
Tunery DVB-T - dekodery
Zestawy telewizji naziemnej
Przewody koncentryczne
Kable HDMI / przewody
Systemy nagłośnien do domu
Odtwarzacze multimedialne, DVD
Telewizory LED / samochodowe
Uchwyty do telewizorów (TV) / wieszaki
Multimedialne akcesoria
Telewizja satelitarna
Telewizja naziemna
Akcesoria audio i video
Adaptery PLC
Access pointy, repeatery
Anteny LTE (internetowe) do routera
Patchcordy i akcesoria
Karty sieciowe WIFI, USB i PCI
Routery Mikrotik, routerboardy
Routery DSL, VPN i 3G
Switche zarządzalne i niezarządzalne
Ubiquiti Networks, anteny
Zasilanie PoE, adaptery
UPS 1-fazowe
UPS 3-fazowe
Akcesoria UPS, przedłużacze, szyny
Battery Pack, przenośne ładowarki
Power banki
Stabilizatory napięcia prądu
Szafy serwerowe - akcesoria
Wiszące szafy rack
Szafy rack / serwerowe wolnostojące
Gotowe zestawy rackowe
Szafy teletechniczne / multimedialne
Szafy rack / serwerowe studzienkowe
Serwery plików
Dyski twarde SSD / HDD
Akcesoria do dysków twardych
Karty pamięci SD i micro SD
Okablowanie strukturalne - sieci
Moduły SFP / mini GBIC / SFP+
Spawarki światłowodowe
Konwertery światłowodowe
Narzędzia i akcesoria
Przełącznice, szafy, rozdzielnice
Komponenty światłowodowe
Adaptery
Myszki do komputera
Kable komputerowe
Zasilacze / ładowarki do laptopów
Monitory przemysłowe
Projektory
Ekrany projekcyjne
Systemy montażowe
Komputery
Oprogramowanie
Matryce Video
Urządzenia sieciowe
Zasilacze UPS awaryjne
Szafy rack
Nośniki danych, serwery
Instalacje światłowodowe
Akcesoria komputerowe
Digital signage
Monitory LED do biura i domu
Narzędzia
Materiały eksploatacyjne
Kamery sportowe
Rejestratory trasy
Sport
Motoryzacja
Akcesoria szpiegowskie
Kamery internetowe
Przewody elektryczne, kable - akcesoria
Alkomaty i ustniki
Mierniki grubości lakieru
Przetwornice napięcia
Akumulatory 12V i 6V
Ładowarki do akumulatorów żelowych
Agregaty prądotwórze - generatory
Baterie AA / AAA Akumulatorki
Zasilanie awaryjne domu - zestawy
Smartwatche sportowe
Lokalizatory GPS
Wentylatory
Promienniki podczerwieni
Oczyszczacze i Nawilżacze powietrza
Zestawy
Monitoring
Systemy alarmowe
Automatyka Domowa
TV i Multimedia
Sprzęt IT
Elektronika

Jak kupić samochód używany bez ryzyka?

13 Styczeń 2021 Poradniki

Jak kupić samochód używany bez ryzyka?

Rok 2020 przyniósł spadek importu używanych aut z zagranicy. Pomimo utrudnień, związanych z pandemią do Polski sprowadzono około 1 mln samochodów. Średni wiek przywiezionych pojazdów to aż 12 lat. Najczęściej auta pochodziły z Niemiec, Francji oraz z Belgii. Wyraźnie, zwiększyło się zainteresowanie samochodami sprowadzanymi z Ameryki Północnej. Niestety tutaj dominują pojazdy powypadkowe (niekiedy poważnie uszkodzone). Wśród najpopularniejszych marek znalazły się: Volkswageny, Ople, Audi oraz Fordy i Renault.

Zakup używanego samochodu to loteria. Choć pojazdów z drugiej ręki, w polskich komisach oraz na internetowych giełdach nie brakuje, większa część z nich okazuje się powypadkowa. Podczas zakupu, handlarze zapewniają, że samochód jest w idealnym stanie i poza małymi mankamentami nie posiada żadnych poważnych uszkodzeń. Prawda okazuje się zupełnie inna. Potencjalni nabywcy nie zdają sobie sprawy z tego, że pojazd brał udział w poważnym wypadku drogowym. W komisach wciąż można znaleźć auta pochodzące z innych krajów, które po poważnym zderzeniu zostały uznane za nienadające się do użytku. Pojazdy te następnie sprowadzono do Polski, naprawiono i ponownie wystawiono na sprzedaż.

Powodem takiej sytuacji, na rodzimym rynku samochodowym, jest chęć maksymalizacji zysku przez nieuczciwych handlarzy. Ceny samochodów za granicą nie są wcale tak atrakcyjne jak nam się wydaje i prywatni importerzy, aby zarobić, celowo sprowadzają auta rozbite, które następnie naprawiają i sprzedają jako bezwypadkowe. Kupując wymarzone auto używane, należy dokładnie je sprawdzić, aby później nie żałować wydanych pieniędzy. Duża część naprawianych samochodów w ogóle nie powinna być dopuszczona ponownie do ruchu. Nawet z pozoru niegroźnie wyglądający wypadek może skończyć się poważnym naruszeniem sktruktury nadwozia oraz geometrii podwozia. Auto wówczas będzie zostawiało cztery ślady i jazda nim może zakończyć się tragicznie.

Miernik grubości lakieru – sposób na nieuczciwych sprzedawców

Na oględziny pojazdu warto wybrać się z kieszonkowym, miernikiem grubości lakieru. Pozwala on sprawdzić, czy zapewnienia sprzedającego, o bezywpadkowości pojazdu, nie mijają się z prawdą. Bardzo często już sam widok urządzenia w rękach kupującego, zmienia nastawienie u handlowca. Miernik pozwala szybko zweryfikować czy pojazd był lekko zarysowany podczas stłuczki czy na karoserii jest kilogram szpachli. Wystarczy badanie powierzchni lakierniczej i z dużą dozą prawdopodobieństwa można określić przeszłość auta.

Producenci mierników oferują kilka różnych typów urządzeń. Najprostsze, to te analogowe, które wyglądem przypominają długopis i ich działanie opieraja się na magnesie neodymowym. Umieszczony na końcu miernika magnes nie przylgnie do powierzchni pod którą jest szpachla. Mierniki tego typu nie pozwalają na zbyt precyzyjny pomiar, ale skutecznie wykryją miejsce po dużej naprawie lakierniczej.

Bardziej zaawansowane mierniki możemy podzielić na te: z wbudowaną sondą, oraz z sondą na przewodzie. Mierniki ze zintegrowaną sondą są z reguły tańsze i przez kompaktową obudowę, bardziej poręczne. Mankamentem zintegrowanej sondy jest większa trudność w dokonywaniu pomiarów. O ile miernik tego typu sprawdzi się na dużych i płaskich powierzchniach o tyle znacznie trudniej jest zbadać grubość lakieru na słupkach lub progach.

Mierniki z sondą przewodową to zdecydowanie najbardziej zaawansowane rozwiązanie. Przewodowa sonda umożliwia pomiar lakieru nawet w ukrytych, trudno dostępnych miejscach. Pod maską, na progach lub słupkach łatwo można określić grubość powłoki a tym samym bezwypadkowość pojazdu. Jeśli oczekujemy precyzyjnego pomiaru najlepiej wybrać sondę z małą kulką na końcu. Kulka, chowa się pod naciskiem ręki w momencie przyłożenia testera do powierzchni lakieru. Pozwala to na znacznie dokładniejszy pomiar na krzywiznach pojazdu.

Lakier na nowym samochodzie

Na wstępie pragniemy zaznaczyć, że nie ma jednego uniwersalnego wzorca określającego ile mikrometrów lakieru powinno znajdować się na samochodzie. Grubość powłoki lakierniczej może się różnić w zależności od marki lub nawet konkretnego elementu auta. Podczas produkcji, każdy element samochodu jest malowany na określony kolor. Zwykle grubsza jest powłoka na masce lub dachu i znacznie cieńsza na słupkach widocznych po otwarciu drzwi. Nowe samochody charakteryzują się grubością lakieru rzędu 140 - 160 mikrometrów. Warto wspomnieć, że samochody japońskie mają zazwyczaj cieńszą grubość lakieru, która wynosi około 100 mikrometrów. Lakiery metaliczne są na ogół o 30% - 40% grubsze niż akrylowe. Jeśli samochód jest oklejony folią, to wynik pomiaru powinien być większy o około 100 mikrometrów.

Pomiary w granicach 200 - 300 mikrometrów zwykle oznaczają powtórnie malowany element pojazdu. Takie sytuacje zdarzają się przy różnych obcierkach parkingowych. Jeśli miernik wskazuje ponad 300 mikrometrów wówczas możemy być pewni, że element został naprawiany przez blacharza - lakiernika. Wskazanie powyżej 500 mikrometrów oznacza element szpachlowany. Czyli po poważnym uderzeniu blacharz nałożył specjalną substancję wypełniającą, którą następnie pomalował. Taki element to dowód na powypadkową przeszłość pojazdu. Źle naprawione elementy szpachlowane szybko pokryje rdza. W takiej sytuacji najlepiej sprzedającemu podziękować i zacząć poszukiwania innego samochodu.

Jak precyzyjnie dokonać pomiaru miernikiem grubości lakieru?

Przystępując do pomiaru najpierw należy skalibrować miernik. Służy do tego mała płytka - wzornik, dostarczana wraz z urządzeniem. Warto w tym miejscu zapoznać się z instrukcją obsługi miernika aby poprawnie ustawić wskazania urządzenia.

Pomiar zaczynamy od dachu pojazdu. Tam jest największa szansa, na oryginalną powłokę lakierniczą. Jeśli urządzenie wskaże szpachlę na dachu, oznacza to, że samochód miał poważny wypadek i najprawdopodoniej uległ dachowaniu. Takie auto lepiej pominąć.

Sondę miernika należy przyłożyć prostopadle do płaszczyzny, lekko ją dociskając. Warto pamiętać, że samochód przed pomiarem musi być czysty, bowiem warstwa brudu może zakłamywać wskazania. Wynik rzędu 140 mikrometrów oznacza, że wszystko jest w porządku i na większości dużych elementów pojazdu powinna być mniej więcej taka grubość lakieru. Warto wspomnieć, że niektóre pojazdy posiadają elementy karoserii ze stopów aluminium (np: niektóre auta marki Audi). Bardziej zaawansowane mierniki automatycznie wykryją elementy karoserii z metali lekkich i pozwolą na poprawny pomiar.

Następnie mierzymy przednie i tylne błotniki pojazdu, drzwi, progi, maskę oraz słupki. Na każdym elemencie przykładamy miernik kilkanaście razy w różnych miejscach. Pozwoli nam to wykryć ewentualne zmiany grubości lakieru na poszczególnych elementach. Pomiar w kilku miejscach jest konieczny, ponieważ zdarza się, że element może mieć w jednym miejscu oryginalną grubość lakieru a obok już podwójną warstwę. Kiedy odkryjemy, że dany element jest powtórnie malowany warto go dokładnie zbadać co pozwoli ustalić jak poważna była naprawa.

Podczas pomiaru należy otworzyć maskę przednią i tylną oraz drzwi pojazdu aby zbadać podłużnice, kielichy, uchwyty maski, słupki A,B,C oraz progi i podłogę bagażnika. Jeśli nie natrafimy na wskazania oznaczające element szpachlowany, wówczas możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa uznać pojazd za bezwypadkowy.

I na koniec jeszcze jedna rada, na oględziny pojazdu najlepiej wybrać się z osobą, która dobrze zna się na pracach blacharsko-lakierniczych. Ekspert pomoże w oszacowaniu jak poważna była naprawa, w jaki sposób została przeprowadzona i z pewną dozą prawdopodobieństwa określi czy pojazd jeszcze nadaje się do dalszej eksploatacji. Nie każda bowiem naprawa dyskwalifikuje samochód i czasem nawet najbardziej zadbane egzemplarze mają niektóre elementy powtórnie lakierowane.

MIERNIK GRUBOŚCI LAKIERU GL-2+ AL i FE

129,00 zł

112,29 zł

Oszczędzasz: 16,71 zł

access_time
Kup teraz, a otrzymasz
room
Sprawdź dostępność w sklepach

Pierwszy model to podstawowe urządzenie, umożliwiające badanie powłok lakierniczych. Miernik lakieru przystosowany jest do pracy zarówno z blachą stalową, ocynkowaną oraz aluminiową. Miernik GL-2+ został wyposażony w funkcję automatycznej oceny grubości warstw- ASYSTENT LED. Wskaźnikiem jest dioda sygnalizacyjna, która w przypadku gdy lakier jest prawidłowy-nie świeci się, w przypadku wykrycia podwójnej warstwy-pulsuje, a po wykryciu-szpachli świeci ciągłym światłem. Miernik GL-2+ to idealne urządzenie dla osób, które nie zajmują się zawodowo oceną pojazdów a potrzebują prostego narzędzia do sprawdzenia samochodu przed zakupem.

Miernik grubości lakieru MGR-11-S-AL

249,00 zł

231,90 zł

Oszczędzasz: 17,10 zł

access_time
Kup teraz, a otrzymasz
attach_money
Rata tylko 23,19 zł
room
Sprawdź dostępność w sklepach

Kolejny w naszym zestawieniu, to miernik posiadający sondę przewodową (długość przewodu to 80 cm). Podobnie jak poprzednik, umożliwia pomiar na różnych powierzchniach (stali, stali ocynkowanej, aluminium). O ilości warstw na samochodzie, poinformuje użytkownika sygnałem dźwiękowym. Czytelny, podświetlany wyświetlacz umożliwia odczyt nawet w warunkach pogorszonej widoczności. Sprzęt sprawdzi się również w rękach bardziej wymagających klientów, którzy na co dzień używają mierników grubości lakieru.

Miernik grubości lakieru DX-13-S-AL

299,00 zł

269,99 zł

Oszczędzasz: 29,01 zł

access_time
Kup teraz, a otrzymasz
attach_money
Rata tylko 27,00 zł
room
Sprawdź dostępność w sklepach

To model przeznaczony dla bardziej wymagających klientów. Sonda płaska, dociskowa, umieszczona na 80 cm przewodzie umożliwia pomiar nawet w trudno dostępnych miejscach. W zależności od wyników badania, ekran ciekłokrystaliczny zmienia kolor podświetlenia. Jeśli grubość lakieru jest odpowiednia, kolor wyświetlacza jest zielony, w przypadku grubszych powłok lakierniczych, pomarańczowy. Gdy miernik wykryje element szpachlowany, wówczas kolor zmienia się na czerwony. Dodatkowo urządzenie emituje sygnał dźwiękowy. Miernik umożliwia pomiar na stali, stali ocynkowanej i aluminium.

Miernik grubości lakieru P-13-S-AL

439,00 zł

389,90 zł

Oszczędzasz: 49,10 zł

access_time
Kup teraz, a otrzymasz
attach_money
Rata tylko 38,99 zł
room
Sprawdź dostępność w sklepach

Prezentowany model wyróżnia się zastosowaniem sondy kulowej, dociskowej, która umożliwia bardzo precyzyjny pomiar na wszystkich powierzchniach samochodu. Urządzenie jest adresowane dla klientów najbardziej wymagających, często korzystających z tego typu urządzeń. Umożliwia wykonywanie pomiarów na stali, stali ocynkowanej i aluminium. Podobnie jak poprzednio, w zależności od pomiarów zmienia się kolor wyświetlacza LCD.

MIERNIK GRUBOŚCI LAKIERU GL-PRO-2-FAZ

499,00 zł

469,00 zł

Oszczędzasz: 30,00 zł

access_time
Kup teraz, a otrzymasz
attach_money
Rata tylko 46,90 zł
room
Sprawdź dostępność w sklepach

Ostatni z prezentowanych modeli to urządzenie w pełni profesjonalne. Dzięki zastosowaniu 32-bitowego procesora oraz 12-bitowego przetwornika pomiar jest niezwykle dokładny. Precyzyjna sonda kulowa automatycznie rozpoznaje czy blacha ferromagnetyczna jest pokryta warstwą cynku. Pozwala to na stwierdzenie, czy wymieniony w pojeździe element jest ze stali ocynkowanej czy to tańszy nieocynkowany zamiennik. Miernik posiada kolorowy, czytelny wyświetlacz LCD o przekątnej 1,8 cala, na którym wyświetlany jest aktualny pomiar, statystyka pomiarów oraz wszystkie niezbędne funkcje. Obsługa odbywa się za pomocą 4-przyciskowej klawiatury oraz dodatkowego spustu, którego naciśnięcie powoduje podświetlenie miejsca pomiarowego.

Tak oceniają nas klienci w popularnych serwisach internetowych

Dokładamy wszelkich starań, aby zaspokoić wszystkie potrzeby i oczekiwania naszych klientów. Ich opinia jest dla nas szczególnie istotna. Nieustannie pracujemy nad udoskonaleniem naszych procedur, aby spełnić najwyższe standardy obsługi klienta.

Nad poprawnym działaniem systemu będzie czuwał nasz dedykowany specjalista, który zapewni pomoc we wszystkich problemach dotycznących bieżącej obsługi. Dzięki wiedzy i dużemu doświadczeniu, postara się rozwiać wszelkie wątpliwości i odpowiedzieć na każde z zadanych pytań.

Wojciech Truchel

tel: 514 759 227

e-mail: w.truchel@eltrox.pl