Zdalne lekcje przez internet - praktyczne porady dla nauczycieli

2 Kwiecień 2020 Poradniki

Zdalne lekcje przez internet - praktyczne porady dla nauczycieli

W dobie zagrożenia epidemiologicznego wszystkie placówki oświatowe w kraju są zamknięte, z wyjątkiem m.in. tych w podmiotach leczniczych i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych. Zamknięcie szkół zmusza nauczycieli do podjęcia wyzwania w postaci nauczania zdalnego. W dzisiejszych czasach na szczęście technologia pozwala nam na takie rozwiązania, choć nie dla każdego mogą one być proste i oczywiste.

W artykule przedstawimy gotowe rozwiązanie jak w prosty sposób można zorganizować zajęcia online dla uczniów. Usługa streamingu znana jest głównie jako komunikacja jednostronna w postaci relacji na żywo np. podczas wydarzeń sportowych, eventów muzycznych i filmowych, pokazów, gal wręczenia nagród, wywiadów czy gier. W przypadku nauczania online sprawa ma się jednak trochę inaczej, ponieważ podczas pracy z uczniami wymagana jest interakcja pomiędzy nauczycielem i wszystkimi uczestnikami transmisji.

Kolejnym ważnym aspektem realizacji nauczania online jest prezentacja materiału edukacyjnego bardzo często w postaci prezentacji, filmów, schematów lub choćby przedstawienia tekstu w sposób taki, aby był widziany dla wszystkich. Zrealizowanie tych zadań może być problematyczne dla osób nie mających wcześniej styczności z tego typu rozwiązaniami, ale są stosunkowe łatwe i nie ma się czego obawiać.

Przygotowując się do realizacji nauczania online musimy wyposażyć się w kamerę. Możemy wykorzystać dowolną kamerę IP z naszej oferty – najważniejsze, aby oferowała ona dobrą jakość wideo i wspierała protokół RTSP (wsparcie protokołu umożliwi nam wykorzystanie strumienia wideo kamery).

Kolejnym elementem jest komputer, na którym musimy zainstalować odpowiednie oprogramowanie. Można również zrealizować bardziej rozbudowaną transmisję wideo na żywo, wzbogaconą o elementy graficzne wraz z możliwością pokazywania dodatkowych treści w postaci prezentacji, filmów lub nawet użycia wielu kadrów, czyli kilku kamer IP ustawionych w różnych miejscach. W tym celu istnieje gotowe rozwiązanie w postaci darmowego oprogramowania o nazwie OBS Studio, które umożliwi wykonanie tych wszystkich zadań. Dzięki zastosowaniu OBS Studio możemy „miksować” nasze treści przełączając się pomiędzy widokami z kamer, jak również dodając swoje własne napisy, logotypy, czy dodając przygotowane prezentacje i różnego typu materiały graficzne.

Mając już plan na to, co chcemy pokazać naszym rozmówcom możemy stworzyć gotowe „sceny”, pomiędzy którymi podczas transmisji możemy się przełączać, co znacznie ułatwi przedstawienie treści. Program OBS konfigurujemy w taki sposób, aby „udawał” naszą kamerę internetową. Dzięki temu będziemy mogli wykorzystać nasze gotowe sceny i kadry w platformie, która umożliwi pełną interakcję z uczniami.

Aspekt interakcji z naszymi widzami, którymi w tym przypadku są uczniowie, możemy rozwiązać np. za pomocą czatu pojawiającego się w oknie transmisji na platformie YouTube - jeśli z takowej zdecydujemy się skorzystać. W przypadku nauczania online na rynku istnieje rozwiązanie w postaci platformy ZOOM, którą szczególnie rekomendujemy. Umożliwia ona stworzenie konferencji online wraz z pełną interakcją z naszymi widzami w postaci wideo jak i głosu. Dzięki takiemu rozwiązaniu nauczyciel prowadzący zajęcia jest w stanie zobaczyć całą grupę uczniów, z którymi prowadzi lekcje, natomiast uczniowie mają możliwość zadawania pytań tak jak na zwykłych zajęciach. Platforma szkoleniowa ZOOM jest narzędziem płatnym, ale jej darmowa wersja umożliwia prowadzenie 40. minutowych spotkań, co idealnie pasuje do czasu prowadzenia zajęć lekcyjnych - jednak na czas epidemii koronawirusa producent umożliwił organizację dłuższych konferencji.

Połączenie tych wszystkich elementów tj. kamera IP, oprogramowanie OBS studio oraz platforma ZOOM, daje nam możliwość poprowadzenia lekcji w sposób nie odstający, a nawet może i lepszy i ciekawszy, aniżeli spotkanie w sali szkolnej.

Przykładowe kamery których możemy użyć: