Na co należy zwrócić uwagę?
Informacja o stali ocynkowanej jest tylko orientacyjną interpretacją pomiaru i funkcja ta została wprowadzona do potrzeb pomiarowych na karoseriach samochodowych oraz do pomiarów w innych dziedzinach, ale z zastrzeżeniem, że wiemy, że badana stal może być pokryta cynkiem a nie innym związkiem metalicznym o właściwościach diamagnetycznych (np. miedź, złoto), czy paramagnetycznych (np. aluminium), ponieważ w takim wypadku miernik również może wskazać informację FeZn (a nie np. FeAl, FeCu). Miernik wykrywa warstwę diamagnetyczną lub paramagnetyczną naniesioną na blachę stalową.
Zdarza się, że miernik może nie wskazać informacji FeZn podczas pomiaru na blachach pokrytych warstwą antykorozyjną, która zawiera pierwiastki cynku – są różne metody zabezpieczeń antykorozyjnych z udziałem cynku i w niektórych przypadkach miernik może nie wykryć warstwy z zawartością cynku. Miernik może nie wykryć również cynku w sprayu, który zostanie naniesiony na blachę.
Należy jeszcze zwrócić uwagę, że blachy samochodowe nieocynkowane mogą być zabezpieczone w inny równie dobrze skuteczny sposób i pomimo braku wskazania FeZn nie oznacza to, że blacha nie jest zabezpieczona przed korozją.
Reasumując:
- dokonują pomiaru na stali bez dodatkowej warstwy metalicznej diamagnetycznej czy paramagnetycznej otrzymamy wynik Fe;
- dokonując pomiaru na stali pokrytej cynkiem lub innym materiałem metalicznym diamagnetycznym lub paramagnetycznym otrzymamy wynik FeZn;
- w niektórych przypadkach może się zdarzyć, że zabezpieczenie antykorozyjne zawierające cynk nie zostanie wykryte;
- cynk w sprayu może zostać nie wykryty po naniesieniu na blachę;
- miernik może nie wykryć cynku jeżeli grubość lakieru wraz z grubością cynku przekroczy 300-350µm, wtedy wskazanie będzie Fe pomimo że stal może być ocynkowana.
Należy pamiętać, że wskazanie cynku na blasze stalowej ma charakter orientacyjny i jeżeli mamy wątpliwości czy dany element samochodu powinien być ocynkowany to najlepiej zwrócić się do producenta samochodu w celu uzyskania informacji.
Funkcja wykrywania cynku na blasze stalowej działa do grubości lakieru łącznie z grubością cynku wynoszącej około 300-350µm.